12.4.2014

Haaveena leipuri-kondiittorin ammatti

Keski-Suomessa kului edelliset kolme päivää. Olin tetissä kummitädin konditoriassa, Kotopullassa (klik) (käykäähän tykkäileen myös facebookissa). Mulla oli mahdollisuus leipoa, pakata tuotteita, tiskata, koristella ja tutustua leipuri-kondiittorin yrittäjän elämään ja työhön. TET- jakso oli antoisa ja sain paljon vinkkejä ja harjoitusta tulevaan. Mikään ei oo vielä varmaa, mutta aika hyvän pohjan sain, jos leipuri-kondiittorin työ tulevassa innostaa.

Keskiviikkona aamulla saavuin Viitasaarelle, jonne kummitäti oli vienyt suoramyyntiin muutamia tuotteita. Sen jälkeen tehtiin pikaset ruokaostokset ja ajeltiin kummilaan, leipomaan.

TET-jakso alko pikkuleipien leivonnalla. Lusikkaleipiä, suklaapikkuleipiä ja herrasväenleipiä.


Tarkoituksena siis oli, että kummitäti sai tehdä töitään rauhassa, mutta minä opettelin ja olin mukana leipomassa tilauksia. Siellä ne asiakkaat sitte söi myös mun tekemiä pikkuleipiä ;)


Keskiviikkona sain myös arvioida kummin tekemiä karpalo-suklaaleivoksia. Myöhemmin sain kokeilla niitä itse, ja onnistuneet lähtiki sitten suoramyyntiin.


Tulopäivänä kokeilin erilaisia koristelukeinoja. Lähinnä siis suklaasta ja marsipaanista tein koristeita, joista osan käytin karpalo-suklaaleivoksiin.


Kummitädilläni on näytöt tässä ihan kohta, kun tahtoi opiskella enemmän. Tästä olikin mulle tosi paljon hyötyä, koska kummin piti harjotella näitä kyseisiä näyttöjä varten. Tehtiin harjottelumielessä muun muassa macaron-leivoksia, konvehteja ja ihan huvikseen tryffeleitä. Keskiviikkona oli macaron-leivosten vuoro.


Suurinosa leivoksista sai ruman värin uunissa, mutta muutamat onnistui ja pysyivät kirkkaan pinkkeinä. Täytteenä oli muistaakseni valkosuklaa-sitruuna.


Tein kuuen tunnin työpäivän jälkeen keskiviikko-iltana iltapalaksi tonnikalapiirakkaa (klik), josta lähti myös pari versiota suoramyyntiin perjantaina. Kummitäti tekasi mun harjotellessa koristeluja muutaman kinkku-juustosarven.


Torstaina aloitin vahingossa 12 tuntiseks venyneen urakan pyöräyttämällä marsipaanivauvan ja karpalo-suklaaleivokset. Onko huomattavakin ero seuraavassa?


Leivoksia koristellessa mulla oli mahollisuus kokeilla leivinpaperille erilaisia pursotustyylejä.


Torstai-iltana meillä oli hyvä sauma tekasta konvehteja ja tryffeleitä. Konvehteja harjoiteltiin kummin näyttöä varten, tryffelit tehtiin mun mielenkiinnosta ;) Nämä siksi, että meillä oli aikaa, virtaa ja mielin määrin innostusta, sekä taitoa kumpaisellakin sen verran, että niistä selvittiin!


Konvehdit oli tarkka ja nopeasti toteutettava, suht vaativa työ. Oon tosi ilonen, että mulla oli mahollisuus seurata ja vieläpä ite koittaa tehdä niinkin haastavaa juttua!


Konvehtien sisällle sain tehä vadelma-valkosuklaa canachen, eli mömmön jota voi käyttää macaron-leivosten täytteenä, konvehtien sisällä tai vaikkapa kakun päällä! Canache sisältää siis suklaata, kermaa ja haluttaessa jotain aromia.


Perjantai oli tekeleiden kuskaamista pitkin poikin Viitasaarea ja muutaman tunnin leikkimistä ja viimeistelyä marsipaanivauvalla. Myös pullataikina sai alkunsa.

Tettiin mennessä mulla oli loistava asenne. Lähdin oppimaan, tekemään virheitä, harjoittelemaan, tutustumaan oikeaan työelämään ja tekemään lisää virheitä. Olin innokas, kyselin paljon ja tartuin milloin tiskaamiseen, milloin leivontatehtäviin innolla, uusien kokemusten innoittamalla mielellä. Veikkaan, että ilman tätä asennetta ja mielenkiintoa ammattia kohtaan, ei tää TET-jakso ois menny näin hyvin. Mulla oli hirveä into oppia uutta ja saada lisää tietoa.

Pelkäsin silti, että mokia tulis paljon, mutta mun onneksi yhellä selvittiin. Sekin oli vaan 10g liikaa mitattu suola pullataikinaan, joka saatiin korjattua pienellä määrällä lisäsokeria.


Oon onnekas, että sain tämmösen tilaisuuden. Kummitätini sano, ettei ruukaa ottaa tettiläisiä tai harjottelijoita, varsinkaan tuntemattomia. Olin poikkeus, koska oon tuttu, innokas, ihan semi taitava (:D) ja ohjeet kerrasta omaksuva tyyppi. Kummitätini ohjeisti mua siis työnsä ohella, vaaransi tilauksensa antamalla mun kokeilla ja harjoitella kyseisiä juttuja. Iso kiitos siitä siis Kotopullalle!

Nyt mä lähen viettämään viikonlopun rippeitä historian kera. Nauttikaa leivonnantäyteisestä elämästä. Kaikilla ei oo siihen mahollisuutta!

xTellu


//KAIKKI KUVAT JA TIEDOT JAETTU KUMMITÄTINI LUVALLA, YKS RESEPTI LUVASSA HAMASSA TULEVAISUUDESSA, HIEMAN MUOKATTUNA JA LUVAN KANSSA JULKAISTUNA.

12 kommenttia:

  1. Vau, pikkusen kivan TET-paikan sait! Ite haavelen samasta ammatista ja ois ihan huippua päästä kokeilemaan tommosta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkös ;) Joo, harvassa on paikat joihin tän ikäsiä otetaan edes kahtomaan! :(

      Poista
  2. Niiin siistiä! Sitte ku sulla on oma konditoria ni tuun sinne syömään. 8)8)

    -Sancho

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuliko vahingossa nimellä ;P Kuule Sanchosanni, sulle ei taijja jäähä mitään kun itte syön kaikki omat leipomukset! Noei, kolmenki päivän aikana tuli sokurimitta täyteen. Ettäs teretulemas vaan ::)

      Poista
  3. Oot tosi taitava käsistäs ja sut osaa kuvitella leipuri-kondiittoriksi. Ihanan TET-paikan sait<3

    VastaaPoista
  4. Hanna Mari13/4/14 08:08

    Olitpa kivan jutun kuvineen meidän kolmesta päivästä laittanut tänne. Oli kiva yhessä oppia leivonnan niiiiin mielenkiintoisesta maailmasta taas lisää. Jatka Tellu samasn malliin. Sinulla on aineksia vaikka mihin!!!

    VastaaPoista
  5. kattelin jo instan puolella näitä sun ihania leivoskuvia, NAMM! :)<3 Tosi ihana kuulla että pääsit tuonne tettiin ja oli vielä niin mieluinen paikka :)<3 Ihanaa viikkoa sulle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oieiääk! Varsin kiva kommentti, kiitos paljon! Tosi piristävää :)
      Samoin Sulle<3

      Poista
  6. Hitsi mitä ihania herkkukuvia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih kiitos<3 Olivat myös herkullisia!

      Poista

Tervetuloa Piece of cake -blogin kommenttiboxiin! Tänne voit lähettää kysymyksiä, mietteitä, kehuja, RAKENTAVAA kritiikkiä, ehdotuksia jne. Vahvistan kommentit ennen niiden julkaisua. Ilkeät, asiattomat ja loukkaavat kommentit menevät suoraan roskapönttöön!

KIITOS♥